ELEMENTAIRE GEWOONTES

Zoals jullie allemaal weten, lees ik digitaal op mijn iPad 2019. Maar dit boek schafte ik gewoon aan in hardcover. Het was alleen te koop in het Nederlands als hardcover. Ik schafte het boek aan om mijn gewoontes te veranderen en te versterken. Maar als ik heel eerlijk mag zijn. Ik haalde er ontzettend veel uit.

Toen ik het boek open sloeg, las ik meteen binnen in de kaft dat het boek een innemende en praktische boek was om met slechte gewoontes af te rekenen en hoe je goede routines/gewoontes kunt oppakken. Dat het boek een bijzonder boek was dat ervoor zou zorgen dat jij je dagen en je leven anders zou benaderen.

Doordat ik gelezen had dat ik mijn leven anders zou zien, maakte mij ontzettend enthousiast en begon meteen aan het boek.

In de inhoudsopgave las ik de basis hoe kleine veranderingen voor een groot verschil kunnen zorgen. Op dat moment dacht ik,’verrekt dat is waar ook’, de kleine veranderingen maken en kunnen zorgen voor een groot verschil. Ik dacht meteen aan het afwassen. Als ik mijn bord meteen afwas hoef ik het later niet meer te doen.

Ik begon de inleiding te lezen.Ik las hoe James Clear begon met zijn slaap routine. Hij vertelde dat op het moment zijn studiegenoten laat opbleven hij zijn goede slaapgewoonte aan het ontwikkelen was. Dus elke avond vroeg naar bed ging. Hij zorgde ervoor dat ook zijn kamertje netjes en opgeruimd was. Het waren kleine veranderingen voor hem maar ze gaven hem een gevoel van controle over het leven. Dat hielp hem om weer zelfvertrouwen te krijgen.

Ik leerde dat een gewoonte een routine of gedrag is dat regelmatig herhaald werd en in veel gevallen een automatisme wordt.

We hebben allemaal te maken met problemen in ons leven en we hebben allemaal te maken met tegenslagen in ons leven, maar dat op lange termijn alles af hangt van de kwaliteit van onze gewoontes. Met dezelfde gewoontes krijg je dezelfde resultaten. Maar dat er met betere gewoontes van alles mogelijk is. Dan de enige manier om vooruit gang te boeken was om klein te beginnen. Waar mijn ogen echt wagenwijd open gingen was toen ik las dat op het moment dat je wilt schrijven je eerst het boek moet zijn en worden.

menselijk gedrag verandert altijd: van situatie tot situatie, van moment tot moment en van sec tot sec. Daar stond ik dus nooit bij stil. Waar ik ook nooit bij stil stond was dat 1 procent verbetering niet veel is, maar als je dat op een langer termijn doet kan dat zinvoller zijn. Wat ik ontzettend grappig maar tegelijkertijd heel vanzelfsprekend en logisch vond was dat je gewoontes kunt zien als samengestelde rente. Als je geld spaart vermeerdert het door samengestelde rente, zo vermedigvuldigen je gewoontes zich als je ze herhaalt. HEEL LOGISCH.

Omdat we na een paar veranderingen weinig resultaten zien, keren we sneller terug bij onze gewoonte. Het gevolg daarvan is, is dat we door de langzame tempo van veranderingen gemakkelijk onze slechte gewoontes negeren. Elk besluit valt makkelijk weg te wuiven. Als we 1 procent fouten blijven herhalen, dag na dag, een slechte besluiten nemen, kleine fouten elke keer weer herhalen, leid dat tot vervelende resultaten. Het is het opstapelen van heel veel mis stappen, die uiteindelijk tot een problemen kunnen leiden.

op de zelfde manier kan een kleine verandering in je dagelijks leven, je gewoontes je leven naar een heel ander doel brengen.

Quots

Elementaire gewoontes : Succes is het resultaat van dagelijkse gewoontes, en niet van eenmalige transformatie.

Napoleon Hill: Succes is het resultaat van de manier waarop je denkt.

Wat mij de kracht echt gaf toen ik las, dat het niet uitmaakte hoe succesvol of onsuccesvol je bent/was. Maar wat echt belangrijk is, is of je gewoontes je de richting van succes leiden. Je moet je juist drukker maken over de koers dan de resultaten. Je resultaten zijn een verlate maatstaf van je gewoontes. Je leerkennis is een verlate maatstaf van je leergewoontes. Het komt erop neer dat je krijgt wat je herhaalt.

Het moment dat ik echt wakker werd en wat echt binnen kwam was toe ik las dat tijd je marge vergroot tussen succes of mislukking en die zich vermenigvuldigt hoe je het voed. Slechte gewoontes veranderen met tijd in je vijand. Je slechte gewoontes kunnen dus voor en tegen je werken. Je kunt je onderverdelen in productiviteitsgewoontes, stressgewoontes, kennisgewoontes, relatiegewoontes, negatieve gewoontes, en woedegewoontes.

In elke fase en streven zit een koninkrijk van teleurstelling. Je lijkt dan stil te staan. Maar dat is dus een samengestelde proces: de resultaten volgen pas later. Dat is dus de reden, ik moet zeggen de belangrijkste reden dat het moeilijk is om gewoontes blijvend te veranderen.

omdat wij na een paar kleine veranderingen geen resultaat zien besluiten wij gelijk om ermee op te houden.

Als we denken b.v waarom we geen veranderingen zien na een maand dieet houden, is het gemakkelijk om de goede gewoontes te laten varen. Al dat soort gedachten maakt het dat je dus sneller opgeeft. Maar als je wilt dat veranderingen zinvol zijn, moet je de goede gewoontes vol houden. Iets leren verreist geduld.

Alle grote dingen die je wilt bereiken zijn allemaal klein begonnen. Het kleine zaadje van elke gewoonte ontstaan uit enkel klein besluit.

Als je een slechte gewoonte kwijt wilt, moet je dat aanpakken vanaf de wortel van de gewoonte. Als je een goede gewoonte je eigen wilt maken, moet je het kweken als een bloem een tere bloem.

Laat ik jullie vertellen dat als je betere resultaten wilt , moet je vergeten van het stellen van doelen en goals. Richt je op de methode. Daarmee wil ik niet zeggen dat het stellen van doelen en goals slecht is, maar ik boel meer dat methodes goed zijn voor de vooruitgang. Je creëert meer problemen als je alleen mar richt op je doelen en je goals dan als jij e tijd neemt voor het ontwikkelen van je methoden. Het bereiken van doelen veranderd namelijk je leven maar voor even. Waar we echt aandacht aan moeten besteden zijn de methoden die de resultaten veroorzaken.

Als je verliefd wordt op het proces inplaats van het resultaat hoef je niet te wachten om jezelf toestemming te geven om gelukkig te zijn. Als je werkt met methodes kunt je op elk moment tevreden zijn.

Ik begreep ook waarom ik niet verder kwam. Ik was alleen gericht op mij doel en mijn goals. Terwijl het doel van doelen eigenlijk is dat het gaat om een wedstrijd te winnen, en het doel van een methode is om de wedstrijd te blijven spelen. Het gaat niet om prestaties het draait om eindeloos verfijnen en voortdurend verbeteren.

Er zijn 3 lagen van gedragsverandering

  1. De eerste laag is je resultaat
  2. De 2de laag is je proces
  3. De 3de laag is je identiteit.

Het resultaat draait alleen om wat je krijgt en het proces draait om wat je doet. Je identiteit gaat over waarin je gelooft.

De kern om je goede gewoontes aan te leren is door van je gewoontes je identiteit te maken. Richt je dus op je identiteitsgewoontes

Bij resultaatgerichte gewoontes richt je op wat je wilt bereiken. Bij identiteitsgewoontes richt je op wie je wilt worden als persoon.

Je gedrag is een spiegeling van je identiteit. Je handelt gewoon als iemand van wie je gelooft dat jij bent.

Het kan 2 kanten opgaan. Als het in je gewoonte werkt, kan je identiteit-verandering een sterke kracht zijn voor je zelfverbetering. Maar als het in je nadeel werkt, kan je identiteitsverandering een vloek zijn.

Met andere woorden 1. besluit wie je wilt zijn, 2. bewijs het aan jezelf met kleine overwinningen .

Als je eenmaal weet wie je echt wilt zijn, kun je stappen gaan nemen om je identiteit te versterken.

Wetenschappelijk kan een gewoonte in 4 eenvoudige stappen gedeeld worden: 1. aanwijzingen, 2. verlangen, 3. actie, 4. beloning.

Het is hard maar een aanwijzing betekend pas iets als je geïnspireerd wordt. Je gedachten, emoties en gevoelens veranderen aanwijzingen in verlangen. Actie is de gewoonte om te handelen. Het is namelijk zo dat actie leidt tot een beloning. Het verlangen draait om het willen krijgen van een beloning.

Het handelen komt vanzelf zonder dat je erbij zal nadenken.

Stel jezelf 4 vragen wil jij je gewoontes veranderen.

  1. Hoe kan ik het zichtbaar maken?
  2. Hoe kun jij het aantrekkelijk maken?
  3. Hoe kan ik het gemakkelijk maken?
  4. Hoe kan ik het bevredigend maken?

De eerste stap om slechte gewoontes te veranderen is dat je alert bent. Spreek hard uit wat je wilt gaan doen en het resultaat ervan zal zijn. Als je het hard uitspreekt dan worden de consequenties reëel. Laat jezelf dus vooral erkenen dat er behoefte is aan handeling.

Er is een klein formule om je strategie toe te passen op je gewoontes: ik zal om(tijd (gedrag) in (plaats).

Een groot uitdaging is om gewoontes aan gewoontes te verbinden. Dat betekend dat jij een gewenste gedag kunt verbinden aan iets wat je elke dag doet. Als je het onder de knie hebt kun je kleine gewoontes aan elkaar verbinden. B.v. Als je gegeten hebt gelijk je bord afwassen en b.v gelijk beginnen met de was te doen. Ga zo maar door.

je kunt ook nieuw gedrag aan je huidige routine toevoegen. Je kunt meer gewoontes achter elkaar doen. Zoals opstaan – bed opmaken – douchen – ontbijten – naar het werk gaan – eten – bord afwassen ect ect.

Het verbinden van gewoontes zorgt ervoor dat je regels creëert. Je kunt ook gaan zien als een plan.

Als je gewoontes wil creëren wees dan specifiek en vooral duidelijk. Je het makkelijker voor jezelf maken door het woord ‘nadat’ te gebruiken. Hoe strakker jij je gewoontes houd hoe groter de kans is dat je in de gaten heb om in actie te komen.

Wat ook bij komt is het volgende: je gewoontes zijn afhankelijk van de plaats en ruimte waar in je leeft en de aanwijzingen waarmee je geconfronteerd wordt. Elke gewoonte wordt namelijk omgezet in aanwijzingen. Dat betekend dat de inrichting van je omgeving heel belangrijk is. D inrichting zorgt ervoor dat je weer de controle kunt terug krijgen in je eigen leven.

Quot

Wees de ontwerpen van je wereld en niets slechts een consument ervan

Hoe aantrekkelijk je een gewoonte maak , hoe groter de kans is dat het een mogelijkheid is dat het ook daad werkelijk een gewoonte word en hoe aantrekkelijk je een gewoonte maakt, hoe onweerstaanbaar het wordt.

Elk gedrag heeft een verlangen. Ons gedrag hangt erg af van voorspellingen.

Wat heel belangrijk is, is dat jij je gewoontes op een ander manier moet gaan bekijken. De voordelen en de positieve kanten.

Onze valkuil is dat we bezig zijn met het zoeken naar de juiste aanpak en vergeten om in actie te komen. Terwijl als je in beweging bent, ben je aan het plannen, tegelijkertijd ben jij je strategie aan het bepalen en ook nog eens aan het leren. Actie is een gedrag dat resultaat oplevert.

Een gewoonte vormen is een proces waarbij het gedrag elke keer herhaald wordt tot het een automatisme wordt.

Alle gewoontes die je wilt aanleren volgen een bepaald traject om moeite te doen het te leren tot dat het een automatisch gedrag wordt.

Wij stellen ons zelf juist de verkeerde vragen: Wat wij vragen is hoe lang het duurt om een gewoonte aan te leren? Wat we juist wel moeten vragen is: hoevaak moet ik de handeling herhalen om de gewoonte te leren.

Gewoontes zijn makkelijk aan teleren aan ze passen in je dagelijks leven.

Een heel mooi titel wat ik zelf nooit zal vergeten is: STOP MET JET UITSTELLEN DOOR DE TWEEMINUTENREGEL TE GEBRUIKEN.

De 2 min zorgt ervoor dat jij jezelf de kans niet moet geven om je gewoonte anders te doen of over te slaan. De gedachte erachter ligt is dat jij het jezelf makkelijk maakt om te beginnen.

Laat je vooral niet ontkomen aan goede gewoontes en maak slechte gewoontes onmogelijk. Maak je gedrag bevredigend en vooral houd je vast aan de goede gewoontes.

Dit was echt een behoorlijk stuk over de elementaire gewoontes.

Het gaat er om hoe je in actie komt en wat de gedachte erachter ligt.

In mijn daily vlogs op mijn YouTube kanaal heb ik enkele vlogs opgenomenen over habits of wel de elementaire gewoontes. Heel veel kijk plezier.

hoe kun jij je habits versterken?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *