ANDERE KANT VAN ANGST DIE WE NOOIT GEKEND HEBBEN.

Als we goed gaan nadenken, dan hebben we altijd te maken met angsten. Ons hele leven lang zijn we onze eigen angsten aan het overwinnen. Sterker nog we denken dat we angst hebben maar in feite maken we daar een angst van.

Stel dat we beginnen met iets nieuws. In ons gedachte gaan alle alarm bellen af. We maken ons zorgen, gaan zoveel vragen stellen en gaan denken wat er allemaal kan gebeuren. In het engels noemen we dat ook wel OVERTHINKING. We gaan ons stressen, alles moet GOED GAAN, NIETS MAG MIS OF FOUT GAAN.

Of we van die angst afkomen? vraag jij je af. NEE, ons leven zal nooit vrij zijn van angsten. Hoe raar het ook klinkt een over komt. ANGST IS NIET SLECHT. Voel je angst is dat een waarschuwingssein; je geest vertelt je op dat moment dat iets niet pluis of in orde is. Het gaat erom wat je met dat signaal doet.

Er zijn 2 mogelijkheden.

  • 1. De angsten die we hebben kunnen we gebruiken om oplossingsgericht te werken.
  • 2. Of we laten onze angsten overspoelen en lamleggen, met als gevolg dat we niets doen.

Angst is een waarschuwing om je te helpen om reële dreigingen te overleven. Maar als we er goed over nadenken, dan is onze angst gelinkt aan onze dagelijkse zorgen. V.b. werk, relaties, geld, toekomst of zelfs hobby’s. Omdat we ons gevoelens daarvoor niet kunnen balanceren, houd het ons gezond leven tegen. Sterker nog, hoe langer we onze angsten vasthouden, hoe meer ze giftig worden.

Hoe jij je angsten de baas bent is door deze vragen te stellen:

  1. Waar ben je bang voor?
  2. Waarom ben je daar bang voor?
  3. Wat denk je dat er kan gebeuren?
  4. Wat zal het met je doen?

Door jezelf deze vragen te stellen, drijven we onze geest in het nauw.

Als jij echt wil weten waar de angst vandaan komt dan moet je bij de wortel zijn de angst om zo de angst te begrijpen en de angst op te lossen.

Maar wat is nou de andere kant van angst?

Angst kan ons denk-en gedragspatroon, die niet bij ons passen of horen, thuis te brengen en aan te pakken. We laten ons leiden door angst. terwijl angst angst niet het probleem is. Het probleem is dat we bang zijn voor verkeerde dingen, dingen die nieuw zijn voor ons of meer gezegd voor ons geest.

Vaak pikken we de signalen van angst op, maar negeren, we de begeleiding. Als je gaat beseffen wat angst je kan leren over jezelf, kun je deze emotie gebruiken als gereedschap om je leven, zinvoller, doelgerichter, rustiger van geest in te richten. We kunnen angst gebruiken om het beste van ons zelf uit te halen. Werk net zolang door tot dat je door de angst heen bent en het niet meer eng is.

Als je brein gilt dat er gevaar is. Kan je lichaam niet scheiden of de dreigingen reëel is of niet. Zodra je een signaal krijgt van angst, dan slaat je lichaam gelijk over op een gevecht of vlucht of het bevriezen. Ben je niet aan het stressen over je zorgen aan het maken dan moet jij je beseffen dat je zeker tegen een stootje kunt vanuit je angst. Dit betekend dat jij een nieuwe perspectief hebt. Het vertrouwen die je dan hebt dat op het moment dat er nare dingen gebeuren, jij een manier kunt vinden om het aan te pakken. Je kunt dan goed onderscheiden wat echt de moeite waard is om bang te zijn en om niet bang voor te zijn.

4 verschillende reactiemoties zijn:

  1. Paniek raken
  2. bevriezen
  3. vluchten
  4. angst begraven

 Zodra je de waarde herkent van je angst, kun jij je reactie veranderen.

Leren werken met je angst is heel iets anders dan simpelweg oefeningen doen om alles op te lossen. Het gaat erom dat jij je houding veranderd tegenover je angsten.

4 afleidingen van angst zijn:

  • 1.In paniek raken
  • 2.Bevriezen
  • 3.Vluchten
  • 4.Begraven

Dit zijn 1 van de non-handelinngen. Je weigert om je angst te accepteren. Dat is juist de allereerste stap die je moet zetten om je angst van negatief naar positief te transformeren. Erken het gevoel van angst.

Vb. Ik zie de pijn, ik zie je mijn angst, ik zie je en ben bij jou. Ik zie je en ik ben er voor je.

Dicht bij je angst komen en je angst leren kennen. Zo geef jij je angst volledig de aandacht.

Probeer je angst een cijfer te geven. Met andere woorden hoe groot is je angst? Waar komt het te staan op de lijn?

Naast dat jij je angst moet accepteren, moet je er vertrouwd mee worden. Dit betekent dat jij de situatie moet erkennen. Een vraag die jij je zelf kunt stellen is: Wanneer voel ik mijn angst? Weest vriendelijk tegen je angst een ook eerlijk naar jezelf toe. En stel de vraag zoveel mogelijk.

Angst kom je op het spoor door de dingen die je doet. Je kunt het vinden in de acties die je neemt of gaat nemen in de praktijk.

Afleidingspatronen ontstaat in onze jeugd. De patronen die ontstaan kunnen heel diep zitten, dus zal het zeker tijd kosten om ze bloot te leggen. Je angstpatronen kunnen herkennen helpt je de kern van je angst op te sporen.

In gesprek gaan met je angst, scheid de angst van jouw. Zodra jij je angst kunt herleiden naar je bron, zul je herkennen dat je emoties samenhangt met je gehechtheid. Daarmee bedoel ik dat je controle wilt houden een je vast wil klampen aan de dingen die je b.v wilt hebben. Je houdt b.v vast aan de ideeën die je over jezelf hebt. Je vasthouden aan tijdelijke dingen geeft ze macht over je, waardoor je pijn veranderd in angst.

Vaak hebben wij de gedachten dat onthechting gelijkstaat aan onverschilligheid. Ik zeg je, onthechting, is de ultieme oefening om je angst een plek te geven. Zodra jij je kernangst kunt bloot stellen kunt jij loslaten.

Hoe jij je gehecht heden controleren?

Door jezelf de vraag te stellen: ‘wat ben ik bang kwijt te raken?’ Begin het uiterlijke zichtbaar te maken. Schrijf alles op waaraan je denkt. Dan heb ik het over de intense dingen. Schrijf op hoe je anders kan kijken tegen dingen.

Als jij je los kunt maken van je angsten, alleen dan kun je ze aanpakken. Als je in paniek raakt, ga je vooruit lopen op de dingen die nog niet geweest of gebeurt zijn. Het begint allemaal met ons gedachten. We stellen ons de vraag; Wat zal er gebeuren als…

Gebruik je ademhaling en geest om ze weer te koppelen

  1. Adem langzaam in en tel tot 4
  2. Houd je adem 4 tellen in
  3. Adem langzaam weer uit en tel tot 4
  4. Herhaal dit tot je hartslag weer rustig is.

Neem de tijd om dankbaar te zijn voor alle uitdagingen om je angsten te begrijpen en een plek te geven.

Hoe meer je oefent met dankbaarheid voelen om in de achteruitkijkspiegel te kijken , hoe meer jij je interne programma aanpakt. Dat betekent dat de kloof tussen lijden en dankbaarheid kleiner wordt en de spanning van je angst om de moeilijke momenten afneemt.

Als we onze angsten ontkennen, blijven onze problemen ons achtervolgen. Als je erger worden dan zijn we gedwongen om ze dan pas aan te pakken. riskeer en wacht niet tot het laatste moment. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker en langer het duurt om te realiseren en je antwoorden op je vragen te krijgen.

Stel jij jezelf de vraag: waar ben jij echt bang voor?

Als jij jezelf deze vraag stelt, dan gaan de grotere en diepere angsten zich geleidelijk openbaren.

Onze angsten een nieuwe plek geven, kunnen we poetsen en kijken naar wat echt is. Zo ontdekken we elementaire gewoontes waar we juist van wijzer worden en onze angsten de baas zijn.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *