🙀 NEGATIVITEIT

Jij word een moordenaar

Ik vraag je om even te gaan zitten. Zitten en gaan nadenken over wat ik jou te vertellen heb. Dit kan jou denken, gedachten, doen en laten veranderen. Als ik je vraag hoe jij je voelt als ik het woord ‘NEGATIVITEIT’ uitspreek. Hoe voel jij je dan?

Het is BELANGRIJK dat jij je zelf deze vraag kunt beantwoorden. Waarom?????? Dan weet jij hoe jij je niet wilt voelen en hoe jij wel wilt denken en met die denkwijze de persoon wilt worden wie jij wilt zijn en worden.

Bij negativiteit komen kijken: vergelijken, klagen, bekritiseren, niet gunnen, anderen naar beneden halen of kleineren, roddelen.

Ik geef jullie al gelijk een opdracht. Deze oefening bestaat uit A en B opdracht.

A. Schrijf alle negatieve gedachten op, hou het bij.

B. Voor elke negatieve gedachten schrijf je 5 tot 10 plus punten op.

Als je heel kritisch naar deze oefening kijkt en maakt, dan kom je erachter dat het je helpt om je zwakheden anders te gaan zien. Met een negatieve gedachten ben je meer gefocust op je fouten dan je sterke kanten. Door ook jezelf te vergelijken met anderen kun jij negativiteit op jezelf afroepen. Focus je op wat jij doet en wilt en kijk niet naar wat anderen wel of niet doen.

Roddelen kan heel af en toe nuttig zijn. Het hangt ervan af hoe je ermee omgaat. Roddels gebruiken we vaak voor wat anderen van ons doen en laten vinden en wat om te weten wat anderen doen. We checken of controleren dat maar al te graag. Als we heel eerlijk, roddelen we maar al te graag om anderen omlaag te halen. We doen dat omdat we ons zelf om hoog proberen te halen.

Bespaar jezelf om te roddelen. Vervang het RODDELEN voor echte GESPREKKEN.

Weten jullie dat negativiteit OVERAL is. We worden elke dag geconfronteerd met Negativiteit. Zelf met de kleinste handelingen die we op een dag doen. Van het opstaan, koffie zetten, haasten om naar het werk te gaan, dat het onderweg begint te regenen, je partner iets vergeet. We kletsen liever over ons kwaaltjes, dan er van bewust zijn wat voor moois onze dag eigenlijk te bieden heeft.

Toch komt negativiteit vak van binnen uit. Het zal je verbazen als ik zeg dat we drie kernbehoeften hebben. Liefde, vrede, begrip. Negativiteit ontstaat door als een van deze begrippen bedreigd wordt. Bedreigingen zoals angst. Deze negatieve gevoelens reageren we weer af op de wereld.

Is negativiteit besmettelijk? We zijn mensen die behoefte hebben aan liefde en vrede. Maar we worden onbewust meegetrokken met de manier waarop andere denken.

We zijn zodanig geprogrammeerd om ons zelf te conformeren. ons brein vermeid liever conflicten. Je gebruikt daarbij je instinkt, en dat heeft impact op onze leven. Hoe meer negativiteit er om ons heen is, hoe meer we worden aangetroffen door het negatieve. We denken dat klagen helpt om onze boosheid te verwerken, maar dat klopt absoluut niet. Het blijkt dat mensen, hoe meer ze klagen, hoe meer de negativiteit en agressiviteit wordt.

Hoe negatiever je bent hoe groter de kans is, dat jij in de toekomst een negatieve houding zult hebben. Hoe groter de negativiteit wordt hoe minder het logisch denk geheugen wordt.

Er is zo een constante gedrag van negativiteit dat we er gewend aan raken. Zoals we klager, controlefreaks, wedstrijddenkers, slachtoffer, omdraaiers of afkrakers in onze buurt of omgeving hebben. De bedoeling is dat we dit soort gedrag kunnen herkennen en we dan bewust worden dat het niet gezond is en we ons zelf gaan trainen om om te denken.

Niemand is perfect, dus denk niet dat jij zelf perfect bent. Om negatief gedrag te veroordelen kun je kijken of we er een positieve draai kunnen geven. Als mensen in negativiteit blijven let op dat jij zelf niet meegesleept wordt. Neem afstand van negatieve personen, zodat jij verstandige keuzes kunt maken en jij niet stil blijft staan.

Begin met BEWUSTZIJN. Als jij je omgeeft in negativiteit.

Zo nemen we afstand van emotionele geladenheid van het moment.

Negativiteit is een trekje geen identiteit. De ware ik van iemand kan schuilen achter wolken, maar net als de zon, altijd aanwezig. Help anderen als je dat kunt, en als je het niet kunt, doe hun in elk geval geen kwaad.

Als jij je terug kunt intrekken, dan kun jij je van die negatieve energie beschermen. De reactie die je geeft is jezelf terug trekken.

Loslaten is vrijheid en vrijheid is de voorwaarde van geluk. Als we woede, angst, boosheid of jaloezie vasthouden kunnen we niet vrij zijn. Als je fysiek niet kunt loslaten kun je ook niet emotioneel loslaten. Denk aan mensen die juist het beste willen, en willen dat je verder komt en eten wat gezond is. Een ander manier om negativiteit te verbannen, is een tijd limiet te claimen. Je doet dit door energie te claimen. Dat doe je door de energie die de ander uit zend. Bepaal hoeveel tijd je met de ander wil doorbrengen, en hou die grens aan. Wees vooral GEEN redder. Als je iemand een luisterend oor kunt geven, dan geef je de persoon een luisterend oor.

Heb jij geen ervaring en energie, help de per persoon door ze in contact te brengen met andere mensen die ze wel kunnen helpen.

Je moet je bij negativiteit je van binnen naar buiten toe werken. Dat is de natuurlijke manier van opruimen. Zodra je externe negativiteit begint te herkennen kun jij sneller je grenzen aangeven of stellen. Jaloezie, ontevredenheden, woede; het is heel gemakkelijk om het op andere personen te schuiven of de cultuur de schuld te geven. Maar als we onze gedachten zuiveren, kunnen we de negativiteit aanvechten. Jaloezie gaat hand in hand met competitiedrang.

Loslaten betekent NIET negatieve gedachten, gevoelens compleet wissen. Want de gedachten zullen altijd wel opduiken. Het verschil zit hem in, wat je ermee doet. Je eigen negativiteit heeft namelijk consequenties.

Als het gaat om je negatieve gedachte zuiveren, dan hebben we het over het proces van bewust zijn, aanpakken en verbeteren.

Het bewust zijn van negativiteit betekent de giftige plant om je heen leren herkennen. Hoe meer je bewust bent, hoe verder we ons kunnen bevrijden. Het helpt ook om je negatieve gedachten op te schrijven.

Een opdracht

Deze opdracht is ongeveer het zelfde als de eerste opdracht, er zit een klein verschil.

1.Schrijf alle negatieve opmerkingen die je maakt en doe dat één hele week week.

  1. Kijk of jij je dagelijkse score op nul kunt krijgen.

Soms reageren we over dingen die zouden kunnen gebeuren, maar nog niet gebeurt zijn. dat heet argwaan.

onthoudt wat we ook oordelen, benijden, vermoeden in andere kan naar onze eigen donkere kant leiden.

Zoals we besproken hebben komt negativiteit dus uit angst.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *