Angst

Angst. We willen het niet,maar hebben of krijgen het wel. Om heel eerlijk te zijn ons leven zal nooit echt vrij zijn van angst. Sterker nog angst is niet slecht. Wat je voelt is een waarschuwing. Je geest geeft een teken aan dat iets niet in orde is.

De vraag:

Wat doe je met het signaal van angst?

Je hebt twee keuzes:

  1. We kunnen angst gebruiken als motivatie om oplossing gericht te denken.
  2. We kunnen ervoor kiezen dat onze angst ons leven overneemt en ons verlamd dat met angst en totaal niet verder komen.

Angst is een essentiële waarschuwing dat helpt een dreiging te overleven. Als we heel diep gaan nadenken over angst, dan komen we al snel achter dan angst gelinkt staat aan onze dagelijkse leven. Denk aan onze alledaagse zorgen. Geld, relaties b.v. Het blokkeert ons en onze ware gevoelens, waardoor dit ons tegenhoud in ons leven. Hoe langer we ons vasthouden aan angst hoe meer we onze angst zullen rijzen tot het giftig wordt. Door jezelf af te vragen en consequent te blijven sta jij jezelf niet toe je van die vraag je ontwijken. Je brein is namelijk heel gevoelig voor het toestaan van ongemakkelijk situaties. Door de vraag te herhalen in plaats van de vraag anders te stellen, drijven we onze geest in het nauw.

Leer jezelf je ANGST VOOR ANGST op te lossen. Angst kan ons helpen onze denk en gedragspatronen, die niet bij ons passen, thuis te brengen en aan te pakken.

We laten ons leiden door angst, maar angst op zich is niet het probleem. Het gaat er meer om dat we angst hebben voor de verkeerde dingen.

Je vangt het waarschuwingssingaal op van angst, maar we negeren de kostbare begeleiding.

Als je inziet wat angst je kan leren over jezelf, en wat jij daarin belangrijk vind, kun jij deze emoties gebruiken als gereedschap om je leven zinvoller doelgerichter in te richten.

Je kunt heel veel tijd verspillen om in comfortabele comfortzone te zitten. We zijn allemaal bang voor stress, uitdagingen die allemaal zorgen voor veranderingen. Maar dat zijn juist de factoren die ons sterker maken.

Werk net zolang door tot de angst niet meer is.

Als je stress hebt, denk eraan dat stress je niet kan helpen om je problemen op te lossen.

Bij stress gilt je brein om ‘GEVAAR’, omdat je brein dat niet gewend is.

Als jij goed kunt omgaan met stress kun je meer en grotere uitdagingen aangaan, omdat jij rustig bent in je brein/hoofd. Succesvol kunnen omgaan betekend in dit geval dat je volledig vol voor gaat.

Als je angst een lastige situatie aankan, besef jij dat jij tegen een stootje kunt. Dit geeft je meer vertrouwen om nare angsten te overwinnen.

Er zijn vier emotionele reacties:

  1. paniek
  2. bevriezen
  3. vluchten
  4. begraven

Paniek en bevriezen zijn de kortetermijnstrategieën, vluchten en begraven zijn langetermijnstrategieën. Maar ze leiden ons alle vier af voor de verandering. Zodra jij je waarde leert kennen van angst, dan ben je pas instaat om je reactie te veranderen. Bouw een relatie op met je angsten. Een noodzakelijke stap bij het herprogrammeren is de patroon van je angst te leren kennen.

Je groeiproces begint altijd met bewustzijn. Dit is net als , op het moment dat we met negativiteit worden geconfronteerd. Dan willen we onze angst negeren en erom heen lopen. We nemen dan een stap terug.

Het leren omgaan met angst is een heel groot proces, dan simpelweg oefeningen doen die alles oplossen. Het gaat erom dat jij je houding veranderd tegenover angst, je de emoties daarvan begrijpt en dan gaat kijken wat volgt. Dat houd in dat je gaat kijken waardoor je afgeleid wordt en je daarop gaat inspelen.

Alle vier de emeoties weigeren om je angst te accepteren. Laat dat Ă©Ă©n van de eerste stappen zijn om je angst in iets positiefs om te zetten.

De kloof tussen jou en je angst doe je door de erkenning van je gevoel.

Ik heb voor jullie een mooi opdracht:

Opdracht:

Zit in een rustige ruimte, spreek vervolgens je angst aan. “ik zie je mijn angst, ik voel je pijn’

pijn zorgt ervoor dat we opletten. Je geeft de pijn van de angst aandacht waar het naar verlangd. Adem rustig in en laat de angstgevoel toe. Zo kom je dicht bij je angst. Zo ben je helemaal aanwezig. Blijf de angst erkennen en blijf vooral in het hier en NU.

Welk cijfer geef jij je angst? Waar komt het terecht op de lader?

Naast dat jij je angst accepteert, moet jij je angst ook kunnen vertrouwen.

Een goede vraag die jij je angst kunt stellen is:

Wanneer voel ik je? Wees bij het stellen van deze vraag vriendelijk.

Soms kom jij je angsten tegen door de dingen die je doet. Het zit juist in acties die je neemt en onderneemt.

Angst ontstaat in onze jeugd. Angst dat ontstaat in onze jeugd zit heel diep, dus zal het zeker tijd kosten en moeite om ze bloot te leggen. De herkenning van je angst helpt je de kern van de angst op te sporen. Vanaf daar kun je bepalen of je angst een dreiging is of dat je eigenlijk kansen laat zien, die waarden hechten aan je passie en goals. Hoewel onze angsten soms onze vriend wil zijn en worden, zien we het vaak als een virus. We praten over onze emoties, dat we boos zijn, verdrietig, bang zijn b.v. Maar in gesprek gaan met je angst helpt het je om het begrijpen wat je angst wilt.

Als jij iemand tegen komt met negatieve energie dan neem je het niet over. Je kunt je er makkelijk tegen beschermen. Het zelfde geld voor emoties, ze zijn van jij voelt, niet wat je bent. Probeer te zeggen ik voel……. in plaats van ik ben……Je zet je emoties dan gelijk op z’n plaats. Het gaat erom dat jij de controle hebt over je gevoelens. De hechten ons snel aan de kleine dingen die ons eigenlijk tegenhouden ons zelf meer te leren kennen. Laat los aan mensen die je niet begrijpen, lat los aan dingen die je blokkeren. Het neemt de macht over je leven op een negatief manier.

Je hebt nuttige en ongezonde angst. De nuttige angsten leren ons de situaties die we kunnen veranderen. Als je resultaten gezonder zijn dan werk jij je angsten op de juiste manier weg. Kijk op afstand naar je eigen reacties. Je onthechten van je angst is de ultieme oefening om je angst een plek te geven. Als jij los kunt laten kun jij keuzes maken vanuit je eigen waarden.

Stel jezelf de vraag: Wat kun jij kwijt raken? Begin vooral met zichtbare dingen. Schrijf op waaraan je denkt.

Als jij je los kunt maken van je angsten, dan kun je ze aanpakken. Als jij in paniek raakt dan ben jij juist vooruit aan het lopen op de dingen die niet gebeurt zijn. Angst laat ons op de negatieve manier fantaseren. WE gaan alles denkbeelden, waardoor angst ontstaat. Vervolgens zijn we ook in staat om dingen te gaan verzinnen.We kunnen stress hanteren door ter plekke los te laten. Geef het tijd, want tijd is onze rijkdom. Door jezelf uit te putten van de negatieve energie ga jij je zelf dwingen tot positieve energie.

Maak gebruik van je adem om je geest te koppelen.

Adem in en tel tot 4, tijdens het uitademen tel je dan ook tot 4. Herhaal dit tot jij je weer rustig voelt.

Ontken je angst niet, zelf NOOIT. Zo stapel je de angst alleen maar op en dat zal belemmeringen veroorzaken.

DUS: Luister naar je angsten wat die te vertellen heeft. Omarm je angst en vertrouw je angst.

2 Reacties

  • Jack

    Als kind verloor ik mijn Vader ik hield nee nog sterker ik hou nog steeds zielsveel van hem hij was mij grote voorbeeld mijn steun mijn vraagbaak alles kon ik met hem bespreken, toen hij verongelukte storten onze wereld in, hij was de spil van ons gezin. Tientallen jaren later toen ik mijn liefde voor het leven tegen kwam en wij samen een zoon kregen voelde ik die sterke liefdevolle band met elkaar opnieuw. Je begrijpt mijn angst om een van hen te verliezen, zeker met het grote Covid spook op de achtergrond.

    • Shiene

      Hoi Jack, ik begrijp je. Die angst heeft iedereen. Zeker deze tijd. Het is heel erg dat je dat al zo jong heb meegemaakt en daarom herken ik jou bezorgdheid. Ieder ouder wil het beste voor zijn of haar kind. onze angst wordt vooral groot als we het niet in ons handen hebben. Ik zeg je angst gaat niet over. Het zal ons altijd achterna zitten. Dat is het vervelende van alles.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *